Załącznik nr 1 do zarządzenia Nr 2/2013
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego
w Kamieniu Pomorskim z dnia 6 czerwca 2013 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
w Kamieniu Pomorskim
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego zwany dalej „Regulaminem” określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Kamieniu Pomorskim.
§ 2
- Ilekroć w „Regulaminie” jest mowa o:
a) Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru
Budowlanego w Kamieniu Pomorskim,
b) Powiatowym Inspektorze – należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora
Nadzoru Budowlanego w Kamieniu Pomorskim,
c) Instrukcji kancelaryjnej – należy przez to rozumieć rozporządzenie Prezesa Rady
Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej,
jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu
działania archiwów zakładowych (Dz. U. Z 2011 r., nr 14, poz. 67)
d) Prawie budowlanym – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 07 lipca 1994 r.
Prawo Budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243 ze zm.).
§ 3
Inspektorat działa na podstawie:
- Ustawy o prawie budowlanym
- Kodeksu Postępowania Administracyjnego
- Ustawy o służbie cywilnej
- Niniejszego Regulaminu Organizacyjnego
§ 4
- Powiatowy Inspektor wykonuje zadania nadzoru budowlanego przy pomocy Inspektoratu wchodzącego w skład zespolonej administracji powiatowej, na obszarze powiatu kamieńskiego.
- Siedzibą inspektoratu jest miasto Kamień Pomorski.
- Inspektorat powołany został na podstawie odpowiednich przepisów ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 ze zm.).
§ 5
- Powiatowy Inspektor kieruje pracą Inspektoratu
- Powiatowy Inspektor kierując Inspektoratem:
- – określa organizację oraz tryb pracy Inspektoratu,
- – koordynuje działalność stanowisk pracy,
- – zapewnia wykonywanie zadań nadzoru budowlanego na obszarze powiatu
- kamieńskiego,
- – organizuje kontrolę działania inspekcji terenowej w zakresie prawidłowości
- przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych.
- Powiatowy Inspektor sprawuje bezpośredni nadzór nad:
- działalnością inspekcyjną i kontrolną, polegającą na wykonywaniu inspekcji i kontroli terenowej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
- postępowaniami administracyjnymi,
- postępowaniami egzekucyjnymi,
- postępowaniami wyjaśniającymi w sprawie przyczyn katastrof budowlanych,
- prawidłowym współdziałaniem z organami kontroli państwowej,
- bezzwłocznym przesyłaniem organom administracji architektoniczno – budowlanej kopii decyzji i postanowień wynikających z przepisów prawa budowlanego,
- zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej,
- kontrolą wewnętrzną w Inspektoracie,
- przestrzeganiem dyscypliny pracy i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- terminową realizacją planów urlopów,
- gospodarowaniem mieniem Inspektoratu.
§ 6
- Do wyłącznej kompetencji Powiatowego Inspektora należy:
- zatwierdzanie planów inspekcji i kontroli oraz kontrola realizacji tych planów,
- podejmowanie decyzji o przeprowadzeniu kontroli doraźnej,
- udzielanie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowej,
- wyłączenie kontrolera z postępowania kontrolnego,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom Inspektoratu do podpisywania decyzji administracyjnych i postanowień,
- udzielanie upoważnień do reprezentowania Powiatowego Inspektora w postępowaniu przed sądami powszechnymi,
- występowanie do organów Samorządu Zawodowego z wnioskiem wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Inspektoratu,
- dokonywanie przdszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków, przyznawanie nagród i wyróżnień.
- Powiatowy Inspektor może powoływać stałe lub doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określając cel ich powołania, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb działania.
§ 7
Podczas nieobecności Powiatowego Inspektora zastępuje go wskazany pracownik Inspektoratu, z wyłączeniem kompetencji, o których mowa w § 6 ust. 1, pkt. 1-8.
§ 8
Do podpisu Powiatowego Inspektora zastrzeżone są:
- decyzje administracyjne i postanowienia,
- akty prawa wewnętrznego,
- wystąpienia i sprawozdania kierowane do Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej, posłów i senatorów,
- wystąpienia do sądów administracyjnych i powszechnych,
- odpowiedzi na skargi i wnioski.
- Upoważnieni pracownicy podpisują pisma w sprawach określonych zakresem działania stanowiska pracy, w szczególności decyzje oraz postanowienia w indywidualnych sprawach, zgodnie z otrzymanym upoważnieniem Powiatowego Inspektora, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do jego podpisu.
§ 9
- W skład Inspektoratu wchodzą stanowiska pracy:
1) ds. inspekcyjno – kontrolnych ( powiatowy inspektor nadzoru budowlanego i inspektor),
2) ds. organizacyjno – administracyjnych (specjalista),
3) ds. obsługi kadrowo – księgowej (główny księgowy
§ 10
- Do zakresu działania stanowiska ds. inspekcyjno – kontrolnych (inspektor) należy w szczególności:
- kontrola budów,
- kontrola obiektów budowlanych,
- udział w wizjach lokalnych,
- przyjmowanie zawiadomień o rozpoczęciu budowy,
- przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy,
- przyjmowanie wniosków o pozwolenie na użytkowanie,
- przygotowywanie potwierdzeń przyjęcia zawiadomienia o zakończeniu budów
- przygotowywanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie,
- udział w kontrolach obowiązkowych zakończonego obiektu budowlanego,
- prowadzenie ewidencji budynków, budowli, rurociągów linii i sieci, innych
- obiektów,
- kompleksowa sprawozdawczość GUS,
- przygotowywanie decyzji, postanowień oraz innych pism urzędowych,
- sprawozdawczość do ZWINB oraz GINB,
- obsługa interesantów,
- prowadzenie obsługi kancelaryjno – biurowej,
- prowadzenie postępowań administracyjnych wraz z przygotowaniem decyzji i
- postanowień oraz dbałość o terminowość ich wydawania,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora
§ 11
- Do zakresu działania stanowiska ds. organizacyjno – administracyjnych (specjalista) należy obsługa administracyjna i organizacyjna Inspektoratu jak również , w szczególności:
Do podstawowych czynności w/w pracownika należy:
z zakresu organizacyjno – prawnego:
- obsługa kancelaryjno biurowa inspektoratu,
- obsługa interesantów,
- opracowanie projektów zarządzeń wewnętrznych Powiatowego Inspektora,
- opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Inspektoratu oraz ich
- aktualizowanie,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków, aktów wewnętrznych Powiatowego Inspektora,
- oraz wydanych legitymacji, upoważnień i pełnomocnictw,
- koordynowanie spraw w zakresie stosowania i przestrzegania postanowień instrukcji
- kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- zakup sprzętu i materiałów biurowych na potrzeby inspektoratu,
- obsługa sekretariatu wraz zapewnieniem właściwego obiegu dokumentów,
z zakresu orzecznictwa administracyjnego:
- prowadzenie postępowań administracyjnych wraz z przygotowaniem decyzji i postanowień
- oraz dbałość o terminowośc ich wydawania,
- prowadzenie postępowań egzekucyjnych,
- przesyłanie organom administracji architektoniczno – budowlanej kopii decyzji i
- postanowień wynikających z przepisów prawa budowlanego,
- współdziałanie ze stanowiskiem inspekcji i kontroli w sprawach dotyczących
- prowadzonych postępowań administracyjnych,
- przyjmowanie zawiadomień o rozpoczęciu i zakończeniu budów,
- rozliczanie mandatów nałożonych przez inspektora powiatowego,
- sporzadzanie sprawozdań dla WINB : GUNB-1, GUNB-2, z działalności PINB, z kar i opłat,
- z BIOZ, bezpieczne wakacje, bezpieczne ferie oraz inne wymagane przez WINB,
- wykonywanie pozostałych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora
§ 12
- Do zakresu działania stanowiska ds. obsługi kadrowo – księgowej Inspektoratu należy:
- wtórna kontrola formalno-rachunkowa dokumentów księgowych
- porządkowanie, dekretowanie i księgowanie:
- dowodów bankowych;
- dowodów zakupu;
- dowodów sprzedaży;
- dowodów płacowych;
- dowodów inwentaryzacyjnych;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych za pomocą programu komputerowego WF Fakir dla:
- Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego;
- Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie ewidencji kont rozrachunkowych z dostawcami i odbiorcami, uzgadnianie sald tych rozrachunków;
- windykacja należności PINB;
- naliczanie odsetek od przeterminowanych należności;
- uzgadnianie i kontrola obrotów i sald dokumentów;
- sporządzanie list płac, kart wynagrodzeń, kart zasiłkowych i kart ewidencji czasu pracy przy pomocy programu kadrowo-płacowego Aga;
- prowadzenie spraw kadrowych w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Kamieniu Pomorskim;
- prowadzenie ewidencji syntetycznej środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków trwałych w użytkowaniu;
- analiza obrotów i sald prowadzonych ksiąg rachunkowych;
- sporządzanie sprawozdań finansowych PINB w Kamieniu Pomorskim za okresy miesięczne, kwartalne i roczne ( tj. RB-28S, RB-27S, RB-Z, RB-N, RB-23);
- sporządzanie sprawozdań statystycznych i finansowych do GUS i WINB;
- sporządzanie bilansu dla Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Zestawienia Zmian Funduszu Jednostki, Rachunek Zysków i Strat:
- -zamykanie i otwieranie ksiąg rachunkowych dla: Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Kamieniu Pomorskim;
- -Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- analiza i kontrola poziomu wykonania wydatków PINB do planu budżetowego;
- przeprowadzanie analizy i weryfikacji kont ksiąg rachunkowych;
- sporządzanie dokumentów:
- -zestawienie obrotów i sald;
- dziennik obrotów;
- -kart wydatków;
- terminowe dokonywanie płatności zobowiązań wobec ZUS, US, kontrahentów
- terminowe odprowadzanie uzyskanych dochodów do jednostki nadrzędnej;
- prawidłowe przechowywanie i archiwizacja dowodów księgowych;
§ 13
- Pracownicy Inspektoratu wykonują swoje obowiązki w sposób zapewniający sprawną, prawidłową i terminową realizację powierzonych im zadań oraz ponoszą wyłączną odpowiedzialność za merytoryczną stronę prowadzonych spraw i formę opracowania.
- Pracownicy Inspektoratu są obowiązani przestrzegać tajemnicy służbowej zgodnie z wymogami przepisów o ochronie danych osobowych oaz zobowiązani są zachować tajemnice informacji – zebranych w toku prowadzonych spraw.
- Pracownicy Inspektoratu odpowiadają materialnie za powierzone im mienie.
§ 14
Dokumenty wywołujące zobowiązania finansowe dla Inspektoratu parafuje oraz opatruje imienną pieczęcią służbową oraz datą – główny księgowy Inspektoratu.
§ 15
Umowy w imieniu Inspektoratu może zawierać tylko Powiatowy Inspektor.
§ 16
Do pracowników Inspektoratu mają zastosowanie przepisy dotyczące stosunku pracy, w tym w szczególności:
- ustawa Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.)
- ustawa o służbie cywilnej (Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 ze zm.)
- ustawa o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 ze zmianami).